Uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | akta stanu cywilnego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich - Urząd Stanu Cywilnego |
Sposób załatwienia sprawy:
Akt stanu cywilnego, który nie zawiera wszystkich wymaganych danych, uzupełnia kierownik urzędu stanu cywilnego, który go sporządził.
Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami oraz potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej składa się osobiście albo korespondencyjnie w urzędzie stanu cywilnego miejsca sporządzenia aktu.
Do złożenia wniosku o uzupełnienie aktu uprawniona jest osoba, której stan cywilny został w akcie stwierdzony, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonek lub przedstawiciel ustawowy oraz osoby, które wykażą w tym interes prawny.
Miejsce zlożenia dokumentów:
Urząd Miejski w Trzebnicy
Wydział Spraw Obywatelskich – Urząd Stanu Cywilnego
pl. M. J. Piłsudskiego 1
55 – 100 Trzebnica
pok. 37 (parter)
tel. 071 388 81 16, 388 81 37
Dokumenty wymagane od wnioskodawcy:
- Wniosek o uzupełnienie aktu (na formularzu urzędu lub innym, dowolnym).
- Dowód uiszczonej opłaty.
- Zagraniczny dokument stanu cywilnego, jeżeli zawiera dane, które podlegają uzupełnieniu, stwierdza zdarzenie wcześniejsze i dotyczy tej samej osoby lub jej wstępnych.
Informacje o opłatach:
Opłata za odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu uzupełnienia na wniosek wynosi 39,00 zł
Opłatę można uiścić na miejscu kartą lub na konto bankowe Gminy Trzebnica: Bank Spółdzielczy w Trzebnicy, Nr rachunku: 73 9591 0004 2001 0000 4431 0107. W przypadku dokonania opłaty skarbowej przelewem bankowym należy dołączyć potwierdzenie dokonania przelewu.
Termin załatwienia sprawy:
Jeżeli uzupełnienie dokonywane jest na podstawie dokumentów znajdujących się w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego, aktów stanu cywilnego znajdujących się w rejestrze stanu cywilnego lub dokumentów złożonych wraz z wnioskiem uzupełnienie dokonywane jest niezwłocznie.
Jeżeli uzupełnienie dokonywane jest na podstawie aktów stanu cywilnego sporządzonych w innych urzędach stanu cywilnego i nie zostały jeszcze przeniesione do rejestru stanu cywilnego, uzupełnienie dokonywane jest do 10 dni roboczych.
Sprawy skomplikowane mogą spowodować wydłużenie terminu z przyczyn niezależnych od tutejszego Urzędu.
Zgodnie z artykułem 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego powinny być załatwione nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Zgodnie z artykułem 36 § 1 o każdym przypadku nie załatwienia sprawy w terminie określonym w artykule 35 organ obowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - prawo o aktach stanu cywilnego.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie od decyzji odmownej można wnieść do Wojewody Dolnośląskiego, za pośrednictwem kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Trzebnicy, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Uwagi, informacje dodatkowe:
Jeżeli uzupełnienia aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia tę osobę o zamiarze uzupełnienia lub o złożeniu wniosku o uzupełnienie aktu stanu cywilnego.
Jeżeli uzupełnienia aktu małżeństwa dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o złożeniu wniosku drugiego małżonka.
Kierownik urzędu stanu cywilnego, dokonując uzupełnienia, wydaje wnioskodawcy odpis zupełny uzupełnionego aktu stanu cywilnego.
Dokumenty składane wraz z wnioskiem nie podlegają zwrotowi, lecz są włączane do akt zbiorowych aktu stanu cywilnego i przechowywane w USC przez wymagany okres, a następnie przekazywane do archiwum państwowego.
Uzupełnienia aktu zgonu dokonuje sąd w postępowaniu nieprocesowym, na wniosek osoby zainteresowanej lub prokuratora, jeżeli akt zgonu nie zawiera daty lub godziny zgonu, a dane te nie wynikają z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego stanowiących podstawę sporządzenia aktu zgonu.